کد مطلب:5452 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

حمایت و بیداری بنی هاشم
سران قریش به اتفاق آرا تصویب كردند كه با تمسخر، استهزاء، آزار، اذیّت، تهدید، ارعاب و... مانع ادامه فعالیت پیامبرصلی الله علیه وآله شوند.

حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله، علاوه بر ایمان، استقامت، صبر و شكیبایی كه از روح پر از معنویت آن حضرت نشأت می گرفت، از حمایت بنی هاشم نیز بی بهره نبود.

ابوطالب، وقتی از تصمیم قریش، مبنی بر اذیت برادرزاده خود آگاه گردید، بنی هاشم را برای دفاع از پیامبر، فراخواند.

البته قسمتی از حمایت بنی هاشم مربوط به ایمان بعضی از آنان بود و برخی دیگر نیز به خاطر خویشاوندی، به این امر شتافتند.

وجود قهرمانی مانند حضرت حمزه رحمه الله كه بعدها بزرگ ترین سردار اسلام گردید، در حفظ و حراست پیامبر و تقویت جناح مسلمانان تأثیر بسزایی داشت، تا آن جا كه ابن اثیر می نویسد:

«قریش، اسلام حمزه را بزرگ ترین عامل ترقّی و تقویت مسلمانان دانستند» [1] .

ناگفته نماند كه ابولهب و چندی دیگر، در این میان نه تنها كمك كار نبودند، بلكه كارشكنی هایی نیز داشتند.

با همه این ها، گاهی، حلقه دفاعی بنی هاشم، مانع از آسیب دیدن پیامبر نمی گشت و كافران به تناسب، موفق به آزار و اذیت حضرت رسول صلی الله علیه وآله می گشتند.

نمونه های زیادی از آزار قریش در تاریخ ثبت است [2] .

امّا از طرفی آزار و اذیّتی كه حضرت رسول صلی الله علیه وآله از جانب عموی خود، ابولهب و همسر او، امّ جمیل می دید، بی سابقه بود. خانه پیامبرصلی الله علیه وآله در همسایگی آنان قرار داشت. آنان از ریختن هرگونه زباله بر سر و صورت او دریغ نمی كردند؛ روزی بچه دان گوسفندی بر سرش ریختند و سرانجام كار به جایی رسید كه حضرت حمزه، به منظور انتقام، عین همان را بر سر ابولهب ریخت.

و یا نمونه های دیگری كه حضرت، هر روز با نوع خاصی از آزارها رو به رو بود:

روزی عقبة ابن ابی معیط، پیامبر را در حال طواف دید و به آن حضرت ناسزا گفت و حتّی عمامه او را به گردنش پیچید و از مسجد بیرون كشید [3] .


[1] الكامل في التاريخ ، ج 2 ، ص 56 .

[2] الكامل في التاريخ ، ج 2 ، ص 47؛ ابن اثير، فصلي را به اين موضوع اختصاص داده و نام دشمنان سرسخت پيامبرصلي الله عليه وآله در مكه و انواع آزار و اذيت آنان را برشمرده است.

[3] بحارالانوار ، ج 18 ، ص 20 .